Det kan være flere årsaker til at e-post ikke fungerer. Under følger de vanligste problemstillingene:
- Problemer med å logge på webmail: Webmail har fått ny adresse. Denne er webmail.dittdomene (erstatt "dittdomene" med ditt eget domenenavn)
- Melding om feil i brukernavn eller passord. Dette skyldes vanligvis ett av følgende:
- Feil adresse til e-postserver: Har du tidligere benyttet mail.egoria.no som adresse til e-postserver? Da må du endre denne til mail.dittdomene, hvor "dittdomene" er ditt eget domenenavn
- Feil i brukernavn: Har du flere domenenavn på samme webhotell? Da vil alle disse fortsatt fungere med dine e-postadresser, men etter flytting har det skjedd en viktig endring: Du kan nå kun benytte hoveddomenet som del av brukernavnet.
Eksempel: La oss si at du har domenenavnene minhjemmeside,no (hoveddomene) og minandrehjemmeside.no (alias), og en e-postkasse som begynner på post. Tidligere har det vært valgfritt å benytte post@minhjemmeside.no eller post@minandrehjemmeside.no som brukernavn når du logger på e-postserveren for å sjekke e-post. Etter flytting må du imidlertid passe på at du bare benytter post@minhjemmeside.no.
- Melding om feil ved tilkopling (SSL-feil). Denne feilen kan oppstå dersom du benytter kryptert tilkopling til e-postserveren. For å komme rundt denne feilen må du instruere ditt e-postprogram i å akseptere sertifikatet som dukker opp for tilkoplingen til den e-postserveren ditt domenenavn ligger på. Sertifikatet skal ha navn likt adressen til ditt kontrollpanel.
Fremgangsmåten for å få e-postklienten din til å akseptere sertifikatet vil variere avhengig av hvilken e-postklient og versjon av denne du benytter, og for noen e-postklienter kan det være nødvendig å sette e-posten opp på ny. Dessverre er det ikke praktisk mulig for oss å gi detaljert bistand vedrørende oppsett av lokale e-postklienter på PC eller mobil, så her må vi henvise til forhandler eller produsent av den programvaren eller maskinvaren du benytter om du er usikker.